Rozszerzone naczynka

Rozszerzone naczynka krwionośne stanowią częsty problem dotykający zarówno kobiety, jak i mężczyzn. Pojawiają się one zazwyczaj na twarzy, dekolcie i nogach. Najpierw występuje rumień, który nasila się pod wpływem emocji, a następnie pojawiają się drobne, rozszerzone naczynka. Nie jest to jedynie defekt estetyczny, ponieważ rezultatem tego stanu może być m. in. trądzik różowaty. Rozszerzone naczynka na nogach mogą stanowić objaw schorzenia żył, np. ich niewydolności. Z tego względu popękane naczynka muszą być leczone, aby nie dopuścić do ewentualnych powikłań.

Czym charakteryzuje się cera naczynkowa?

Skóra z tendencją do rozszerzonych, pękających naczynek wymaga odpowiedniej pielęgnacji oraz profilaktyki chroniącej przed nasileniem się objawów.

Popękane naczynka pojawiają się pod wpływem zimnych lub gorących temperatur, ich gwałtownej zmiany, wiatru, emocji, słońca i picia alkoholu. Problem skóry naczynkowej często występuje u kobiet ciężarnych w pierwszym trymestrze ciąży z powodu zmian w gospodarce hormonalnej, a w szczególności w ilości produkowanego przez organizm estrogenu i progesteronu, który zmniejsza napięcie ścian naczyń żylnych. To właśnie estrogen jest też przyczyną pojawiania się popękanych naczynek u kobiet stosujących hormonalne metody antykoncepcji, ponieważ zawierają one ten hormon.

Szczególnie podatne na pękanie naczynek są osoby z suchą, cienką i delikatną skórą, która gwałtowniej reaguje na bodźce zewnętrzne. Słabe i pozbawione elastyczności naczynka przebiegają bliżej powierzchni skóry, toteż cera staje się nienaturalnie zaróżowiona. Fachowa nazwa takich zmian to teleangiektazje. Wyraźne, czerwone niteczki mogą do siebie ściśle przylegać. Wyglądają wtedy jak jednolite, zlane zaczerwienienie.

Pierwsze objawy rozszerzonych naczynek to zaczerwienienie nosa, policzków i przestrzeni między brwiami, a także uczucie gorąca na twarzy po wypiciu alkoholu, kawy i herbaty oraz po wejściu do ciepłego pomieszczenia.

Często już u dorastających, młodych osób skóra naczynkowa daje o sobie znać. Początkowo zarumienienie ustępuje po kilku minutach, ale z czasem rumieniec znika coraz wolniej i może przekształcić się w rumień stały. Początkowe drobne „pajączki” wraz z upływem czasu ulegają coraz większej degeneracji.

W celu wyeliminowania ryzyka zwiększenia się objawów popękanych naczynek należy zrezygnować z alkoholu i papierosów, unikać stresujących sytuacji i silnych emocji, starać się dużo wypoczywać i zadbać o odpowiednią ilość snu.

Cera naczynkowa – leczenie

Gdy problem narasta, a niedoskonałości nie da się już zamaskować makijażem, należy poradzić się specjalisty (kosmetyczki, a najlepiej dermatologa) i skorzystać z zaleconego przez niego sposobu leczenia. Widocznie rozszerzone naczynka, dające się zauważyć jako siatka czerwonych nitek o zróżnicowanej wielkości, mogą zostać zamknięte różnymi metodami.

Wybór odpowiedniej metody leczenia cery naczynkowej jest uzależniony od lokalizacji rozszerzonych naczynek oraz wielkości obszaru objętego zmianami. Najskuteczniejszą metodą jest obecnie laserowe zamykanie naczynek, które skutkuje całkowitym usunięciem „pajączków”. Energia lasera jest pochłaniana przez hemoglobinę (czerwony barwnik krwi) i zamieniana na ciepło, które niszczy chorobowe zmiany w tkance skórnej. Po zabiegu zamykania naczynek laserem na skórze widoczne jest zaczerwienienie, które stopniowo znika. Przez kilka tygodni po zabiegu laserowego zamykania naczynek należy unikać kontaktu z promieniowaniem słonecznym.

Niezwykle ważna jest profilaktyka, na którą powinny składać się zabiegi kosmetyczne wspomagane przez jonoforezę i sonoforezę. Zanim przystąpimy do leczenia cery naczynkowej, należy zapobiegawczo przyjmować doustne preparaty i stosować dermokosmetyki wzmacniające naczynia krwionośne, zawierające witaminę C, witaminę PP (wpływają na syntezę kolagenu w skórze i zmniejszenie reakcji zapalnej), wapno, wyciąg z miłorzębu japońskiego oraz arnikę.

Osoby ze skłonnością do popękanych naczynek nie powinny stosować kosmetyków zawierających alkohol etylowy, aceton, alkohol benzylowy, mentol, glikol propylenowy, hydroksykwasy (AHA), laurylosiarczan sodu, kwas paraaminobenzoesowy, mocznik, i nadtlenek benzolu. Odpowiednie będą kosmetyki hipoalergiczne, z małą ilością składników oraz preparaty przeznaczone do pielęgnacji skóry wrażliwej. Do mycia twarzy nie należy używać zbyt ciepłej wody, bo może ona stać się przyczyną podrażnień.

Konieczna jest ochrona skóry przed działaniem mrozu i promieniowania słonecznego, używając w tym celu kremów z filtrami UV. Zaleca się unikanie lub dużą ostrożność przy korzystaniu z solarium i podczas kąpieli słonecznych, ponieważ promieniowanie UV osłabia włókna kolagenowe, z których w dużej mierze utworzone są naczynka. Niewskazane są gorące kąpiele i korzystanie z sauny oraz peelingi mechaniczne.

Proponowane zabiegi: