Żylaki

Żylaki leczenie

Żylaki kończyn dolnych (łac. variceś) są jednym z najczęstszych schorzeń naczyń żylnych. Są to nieprawidłowe poszerzenia, rozdęcia naczyń żylnych. Występują częściej u kobiet, niż u mężczyzn.

Przyczyną powstawania żylaków jest siedzący lub stojący tryb życia, nadwaga, ciąża. Wraz z wiekiem ścianki żył mogą tracić swoją elastyczność i grubieć, może dojść do uszkodzenia tzw. zastawek żylnych, które kontrolują przepływ krwi, tak aby płynęła ona tylko w kierunku serca. W przypadku nieprawidłowego ich działania krew spływa z powrotem do nogi i gromadząc się, powoduje powstanie żylaków. Skłonność do żylaków jest często dziedziczna.

Wszelkie zmiany naczyniowe należy leczyć jak najwcześniej ze względu na powikłania jak np. krwotoki, zapalenie żył, zakrzepy oraz przewlekłe owrzodzenia podudzi.

Metody leczenia żylaków, a w zasadzie usuwania zmian naczyniowych są zależne od lokalizacji i wielkości żylaków, stopnia zaawansowania choroby. Pamiętajmy jednak, że leczenie jest ostatecznością, przestrzegając kilku zasad można zapobiec żylakom...

Bardzo ważna jest profilaktyka i odpowiedni tryb życia pozwalający na uniknięcie tego typu zmian i ewentualnych powikłań. Chory z niewydolnością układu żylnego chcąc zwolnić postęp choroby i zapobiec rozwojowi żylaków, zmian skórnych i obrzęków kończyn dolnych powinien stale przestrzegać profilaktyki:

zakaz długiego stania lub siedzenia – w czasie pracy stojącej kilkuminutowe spacery, w czasie pracy siedzącej często poruszać stopami, wstawać, robić przysiady. Nie należy zakładać nogi na nogę!
trzymanie nóg wyżej – w każdej sprzyjającej temu sytuacji położyć nogi powyżej poziomu, na którym siedzimy lub leżymy, np. nogi na stół „po amerykańsku”
unikać wysokiej temperatury – przeciwwskazane gorące kąpiele, opalanie się, sauna, solarium.
zapobiegać nadwadze – dieta bogato-włóknikowa i ruch (nadwaga zwiększa zastój krwi w żyłach)
czynny odpoczynek – chodzenie, uprawianie sportu – pływanie, gimnastyka, jazda na rowerze. Czytanie lub pisanie w pozycji siedzącej ze zgiętymi nogami w stawach kolanowych i biodrowych sprzyja rozwojowi żylaków!
rezygnacja z noszenia ciasnych podkolanówek, podwiązek i obcisłych spodni
stosowanie stopniowanej kompresoterapii – specjalne pończochy, bandaże, opaski elastyczne (także w czasie ciąży – szczególnie ważne pierwsze trzy miesiące – wtedy zaczyna rozwijać się niewydolność żylna)

Zabiegi: